انواع ظروف دارو

انواع ظروف دارو

انواع ظروف دارو

داروها بسیار حساس به تخریب هستند و کیفیت محصولات دارویی مستقیماً روی پاسخ و اثربخشی آنها تأثیر می گذارد. بنابراین اطمینان از مناسب بودن بسته بندی مواد دارویی ضروری است.

بسته بندی داروها حیاتی است زیرا از آن محافظت می کند، به شناسایی آنها کمک می کند، راحتی در حمل و نقل را بهبود می بخشد و اطلاعاتی را در مورد محتوا بدون تداخل فیزیکی با خود محصول فراهم می کند.

ظروف اشیائی هستند که برای ذخیره انواع محصولات دارویی بدون تماس فیزیکی با محصول استفاده می شوند.

انواع ظروف دارو

ظروف پلمپ دار

از ظروف دارویی پلمپ دار برای محافظت از داروها در برابر تأثیرات خارجی استفاده می شود. این بطری ها در برابر آب و هوا مقاوم هستند، بنابراین از کمیت و کیفیت داروها محافظت می کرده و آنها را از آسیب احتمالی عایق می کنند.

ظروف بطر

از بطری های پلاستیکی و شیشه ای برای بسته بندی قرص و مایعات استفاده می شود. این بطری های دارویی برای محافظت از داروها در برابر مواد زائد در سایزهای مختلف ساخته می شوند. ظروف بطر به چند دسته تقسیم می شوند:

بطر اسپری

این بطری از جنس پلی اتیلن و در سایزهای مختلف تولید می شود و از آنها برای مایعاتی مانند بوگیر کفش، اسپری عطر، اسپری مو و … استفاده می شود.

بطری درجه دار

این بطری ها از جنس پلس اتیلن بادی هستند و در سایزهای مختلف تولید می شوند. برای این نوع بطر درجه دار  از چند مدل درب متنوع می توان استفاده کرد که یکی از این درب ها، درب نوک تیز است و  برای روغن های چرخ خیاطی و کولر کاربرد دارند.  علاوه بر این از ظروف بطر درجه دار در صنعت تولید سموم کشاورزی و دامی به منظور بسته بندی سموم نیز  استفاده می شود.  همچنین به دلیل قیمت مناسب این ظروف، در  مراکز ترک اعتیاد برای شربت استفاده می شود.

انواع ظروف دارو

بطر سمی

این نوع بطری دارای درب پلمپ و از جنس پلس اتیلن می باشد و برای بسته بندی انواع مایعات و سموم به کار می رود.

بطر ویال پلاستیکی

بطر ویال پلاستیکی از جنس پلی اتیلن مخصوص و در سایزهای متنوع ساخته شده و به منظور کارهای دارویی و آزمایشگاهی به کار می رود. این بطری قابلیت قرارگیری در دمای پایین و دستگاه اتوکلاو را دارد.

بطر ساده و بطر شامپویی

این بطری ها همانطور که از نامش پیداست برای بسته بندی شامپو، مایعات، ژل، اکسیدان و… استفاده می شود. این بطری ها نیز در سایزها و اشکال مختلف تولید می شوند.

انواع ظروف دارو

قطره چکان

از مواد شیشه ای آزمایش شده، قطره چکان یا آمپول برای بسته بندی داروها به مقدار کم استفاده می شود. بیشتر داروهای یکبار مصرف در قطره چکان بسته بندی می شوند. این داروها برای باز شدن با همجوشی پلمپ دار شده اند. علائم روی قطره چکان به شما کمک می کند مقدار صحیح دارو را اندازه بگیرید.

زمانی که مصرف دوز دقیق دارو بسیار مهم است، باید از قطره چکان استفاده شود. خطای حجمی که در اندازه گیری هر مایعی با استفاده از قطره چکان کالیبره شده ایجاد شده است نباید در شرایط استفاده عادی از 15٪ فراتر رود.

ظروف جار و طروف چایلد پروف

ظروف جار

این ظروف در شرکت های داروسازی، عطاری ها و مراکز ترک اعتیاد برای بسته بندی انواع داروها مانند قرص و کپسول استفاده می شود.

ظروف چایلد پروف

درب ظروف چایلد پروف دارای قفل کودک هستند و به همین دلیل به این نام شناخته می شوند، این ظروف از جنس پلی اتیلن ساخته می شوند و در شرکت های داروسازی، عطاری ها و مراکز ترک اعتیاد برای بسته بندی انواع داروها مانند قرص و کپسول استفاده می شود.

از این نوع ظروف برای محافظت از کودکان در جلوگیری از دسترسی کودکان به محتویات ظروف استفاده می شود. بعضی اوقات، این محصولات برای کودکان مضر است و می تواند اثر خطرناکی ایجاد کند. برای محافظت از چنین محصولاتی، درگاه هایی تعبیه شده است که بسته را از کودکان محافظت می کند.

ویال های درمانی

ویال های درمان، ظروف پلمپ دار و کوچک دارویی مناسب برای داروهای تزریقی است. اینها برای بسته بندی داروهایی با دوزهای منفرد و چندگانه استفاده می شوند. با این حال، شیشه های دارویی باید با دقت مراقبت شوند زیرا آنها ظریف هستند.

با استفاده از دستگاه های بسته بندی مختلف مانند دستگاه های بسته بندی پودر، دستگاه های بسته بندی کیسه ای، ماشین آلات بسته بندی مایع و دستگاه های بسته بندی بطری داروها را در این ظروف پر می کنند.

علاوه بر در نظر گرفتن ماشین آلات مناسب، باید مواد بسته بندی با کیفیت بالا را نیز در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که مواد بسته بندی با مواد دارویی واکنش نشان نمی دهند و فرمولاسیون آنها را تغییر نمی دهد. مواد بسته بندی باید بتوانند از تأثیرات خارجی مانند اکسیژن، گرما، نور و رطوبت جلوگیری کنند.

انواع مختلف ظروف دارو از انواع مختلف مواد تشکیل شده است:

پلاستیک

پلاستیک ها پلیمرهای مصنوعی با وزن مولکولی بالا هستند. از ظروف پلاستیکی معمولاً در بسته بندی داروها استفاده می شود. ظروف پلاستیکی به راحتی تولید می شوند. آنها با دوام و انعطاف پذیر بوده و در برابر شکستگی بسیار مقاوم هستند و استفاده از آنها توسط مشتریان بی خطر است.

شیشه

شیشه ماده ای است که به طور گسترده برای بسته بندی داروها استفاده می شود. بسیاری از محصولات دارویی برای تجویز خوراکی استفاده می شود و  بطری های شیشه ای معمولاً اولین انتخاب برای بسته بندی این داروها هستند.

شیشه اساساً از دی اکسید سیلیسیم ساخته شده است که دارای خواص فیزیکی شیمیایی تغییر یافته ای است که با افزودن اکسیدهای سدیم، منیزیم و آهن بدست می آید.

انواع ظروف دارو

فلز

به طور عمده از سه فلز برای ساخت ظروف  استفاده می شود: آلومینیوم، قلع و سرب

سرب سمی است و بنابراین به ندرت برای اهداف انتخابی استفاده می شود. قلع بی اثرترین ماده برای بسته بندی است اما بسیار هزینه بر است. آلومینیوم واکنش بیشتری نسبت به قلع دارد اما ارزان است و به راحتی در دسترس می باشد.

های ظروف دارو باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

باید از محتویات در برابر آسیب مکانیکی محافظت کند

هر محصول دارویی در معرض خطر مکانیکی است. ممکن است به دلیل لرزش هنگام حمل و نقل (به طور معمول هنگام حمل و نقل از طریق زمین به دلیل کامیون یا وسایل نقلیه دیگر) محصول آسیب ببیند. بنابراین ظروف باید از محتوای این نوع لرزش محافظت کنند. یک محفظه همچنین باید تحمل فشارهای وارد شده به داروها را هنگام حمل و نقل محتویات داشته باشد.

باید ضد ضربه باشد و از ساییدگی هایی که به دلیل آسیب الکترواستاتیکی به مواد ممکن است به محصول آسیب برساند، محافظت کند. همچنینیک ظرف دارو باید بتواند از سوراخ شدن محتویات ناشی از اجسام تیز محافظت کند.

باید از محتویات در برابر آسیب های محیطی محافظت کند

عوامل مختلف محیطی بر کیفیت و کارایی دارو تأثیر می گذارد. تغییر در دما دلیل اصلی آسیب رساندن به انواع مختلف محصولات دارویی است. ظرف دارو باید به حفظ دما کمک کند و تحت هیچ شرایطی باعث افزایش و کاهش دما نشود. باید بتواند در برابر رطوبت بالا مقاومت کند تا بسته بندی دست نخورده باقی بماند و از محتوا در برابر آسیب ناشی از رطوبت محافظت کند.

برخی از محتویات به نور حساس هستند و در اثر قرار گرفتن در معرض نور تخریب می شوند.برای چنین محصولاتی باید ظروف مخصوص تهیه شود. برخی از محصولات به طور کلی منشا آلی، در معرض تخریب میکروبی هستند و ظرف باید از محتویات در برابر حملات میکروبی محافظت کند.

انواع ظروف دارو

باید زیبا و جذاب باشد

جدا از خصوصیات دارویی مواد بسته بندی ظرف دارو باید از نظر ظاهری نیز جذاب باشد. ظاهر زیباتر از محصول باعث می شود تا تأثیر بیشتری بر مشتری بگذارد. بازار دارویی بسیار رقابتی است و بنابراین ظاهر محصول اولین تأثیر را بر مشتری قبل از محتویات می گذارد.

باید به درستی برچسب گذاری شود و باید اطلاعات کافی در آن ارائه شود. یک ظرف ایده آل باید نسبت به مواد ذخیره شده در آن بی اثر باشد. باید در برابر تغییرات دما و رطوبت مقاومت کند. این نباید از نظر شیمیایی یا فیزیکی با محصول تعامل داشته باشد. ظرف باید ثبات محتویات را فراهم کند. این ماده نباید سمی باشد و در برابر آسیب های محیطی و جابجایی عمومی مقاومت کند.

شما می توانید انواع ظروف دارو را با توجه به توضیحات ذکر شده در این مقاله از سایت فروشگاه ظروف پت خریداری نمایید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید