پت های دارویی

پت های دارویی

خرید پت های دارویی

پت های دارویی به اختصار PET و به آن پلی اتیلن ترفتالات نیز گفته می شود ، از خانواده پلیمر ها است. این نوع یکی از ساده ترین ، ارزان ترین پلیمرها و منابعی است که به وفور در دسترس است و مورد استفاده برای ایجاد محصولات مهم پزشکی مانند : تجهیزات محافظتی شخصی ، فیلم های بسته بندی ، ظروف ، درپوش و هدرهای کیسه ای ، پت دارویی و سایر پلیمرها می تواند نقش اساسی در ارتقا بهداشت داشته باشد.

محصولات پت دارویی در مراقبت های بهداشتی را می توان برای کاربردهای یکبار مصرف طراحی کرد و از شیوع بیماری جلوگیری می کرد. به دنبال بیماری همه گیر COVID-19 ، به دلیل افزایش نیاز به محصولات بهداشتی، تجهیزات محافظت شخصی و موارد دیگر ، این نوع از پلیمر در کاربردهای پزشکی بیشتر مورد تقاضا قرار گرفته است.

 

پت های دارویی

مزایای پت های دارویی

استفاده از پت های دارویی در زمینه پزشکی یکی از مولفه های اصلی رشد و نوآوری است. پلی اتیلن ترفتالات در کاربردهای پزشکی، مزایای متنوعی را برای متخصصان مراقبت های بهداشتی و طراحان محصولات پزشکی فراهم می کند.

  1. مزایای بهداشتی پیشرفته

بهداشت برای فعالیت ایمن و موثر در فضای مراقبت های بهداشتی ضروری است. این شامل همه موارد از معاینه یا اتاق عمل گرفته تا وسایل مورد استفاده پزشکان است. به همین دلیل ، اکثر دستگاه ها یا محصولات پزشکی دائماً در معرض مواد شیمیایی تمیزکننده خشن هستند. به دلیل مقاومت زیاد در برابر مواد شیمیایی ، این نوع از پلیمر در مقابل ضدعفونی به خوبی ایستاده ، از رشد آلی پشتیبانی نمی کند و در برابر محو شدن ، پراکندگی یا پوسیدگی در نتیجه ضد عفونی مکرر مقاوم است.

در مقایسه با گزینه های دیگر ، کمتر در معرض تخریب قرار دارد و محصولی با دوام تر و در عین حال استریل ایجاد می کند که در برابر مواد شیمیایی سخت و تنش های محیطی مقاومت می کند. همچنین  می توان از آن ها برای ساخت دستگاه های پزشکی استفاده کرد ، و برای ایجاد بسته بندی بهداشتی نیز استفاده می شود. بسته بندی پت دارویی را می توان در برابر حرارت مهر و موم کرد ، و مانعی در برابر نشت دارو از بسته بندی می شود. این امر باعث محافظت قابل اعتماد در برابر رطوبت ، میکروب ها و دستکاری شدن و از بیماران بیشتر محافظت می کند.

  1. افزایش راحتی

به ویژه در شیوع ، تجهیزات حفاظت شخصی یکی از عناصر مهم برای محافظت از کارکنان پزشکی و بیماران است. طبق گفته وزارت بهداشت و خدمات انسانی ، انتخاب دقیق و استفاده مناسب از تجهیزات شخصی، از افراد درگیر در مواقع اضطراری شیمیایی در برابر خطرات مثر بر سیستم تنفسی ، پوست ، چشم ها ، صورت ، دست ها ، پاها، سر ، بدن و شنوایی محافظت کند. در مقایسه با سایر مواد ، وسایلی که از پت های دارویی ساخته شده می تواند گزینه راحت تری برای بیماران و کارکنان پزشکی باشد.

به عنوان مثال: پت های دارویی می تواند انعطاف پذیر باشد ، با مقاومت عالی در برابر حلال ها و مواد شیمیایی مانند الکل ها ، اسیدهای رقیق و مواد قلیایی. بنابراین مایعات ریخته شده روی دستکش به جلوگیری از جذب و آلودگی پوست کارکنان کمک می کند. از همه مهمتر ، به دلیل انعطاف پذیری، این نوع پلیمر می تواند به راحتی قالب مناسب تری داشته و در عین حال دارای مقاومت کششی بالاتری نسبت به انواع دیگر باشد.

پلاستیک موجود در محصولات جراحی علاوه بر ایجاد محصول نهایی راحت تر ، گزینه هایی را برای بیماران با واکنش های آلرژیک نسبت به مواد سنتی مورد استفاده ایجاد می کند.

پت های دارویی

  1. کاهش هزینه ها

در مقایسه با محصولات فلزی ، محصولات پلاستیکی را می توان با نرخ مقرون به صرفه تر تولید انبوه کرد. در کنار هزینه های تولید ارزان تر ، محصولات پلاستیکی می توانند دوام بیشتری داشته باشند و از فرسایش ناشی از فشارهای دائمی جلوگیری کنند. از آنجا که محصولات فلزی بیشتر در معرض زنگ زدگی و سایر اشکال خوردگی قرار دارند ، خطر نیاز به تعویض بیشتر را دارند. محصولات پلاستیکی نه تنها در بسیاری از موارد از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار هستند ،

بلکه ممکن است از زمان صرف کارکنان پزشکی برای از بین بردن میکروب و نگهداری نیز بکاهند. از دیدگاه بیمار ، به دلیل خاصیت مقاوم در برابر خوردگی این نوع پلیمر ، می تواند هزینه های مربوط به نگهداری وسایل پزشکی خانگی مانند پروتز را کاهش دهد. نسخه های یکبار مصرف محصولاتی که ممکن است بیماران روزانه به آنها نیاز داشته باشند مانند: سرنگ، نیز می توانند برای مصارف خانگی در یک بسته بندی مقرون به صرفه نگهداری شوند.

پت های دارویی ، پلاستیک ها در پزشکی

استفاده از پت های دارویی انقلابی در زمینه پزشکی ایجاد کرده است ، و روش ها را برای بیماران ایمن و ساده تر کرده است. به عنوان مثال ، پزشکان اولین باری که دستگاه تشدید مغناطیسی معرفی شد با مشکل روبرو شدند. امروزه تمام تیم احاطه کننده یک تشدید مغناطیسی از پلاستیک ساخته شده است تا از خطرها جلوگیری کند. حتی ابزارهای مورد استفاده برای نصب MRI از پلاستیک ساخته شده اند. یکی از مزایای پت دارویی در پزشکی هزینه نسبتاً پایین آن در مقایسه با مواد شیشه ای و فلزی است. بنابراین ، محصولات ساخته شده از پلاستیک کم هزینه که به طور مکرر می توانند دفع شوند ، بنابراین برای استفاده مجدد نیازی به پاکسازی ندارند.

آنها را می توان به صورت پیکربندی های مفید درآورد که تکرار آن در شیشه یا فلزات دشوار یا غیرممکن است. علاوه بر این ، آنها مانند بلور نمی شکنند ، اما انعطاف پذیر و قوی هستند. رزین های پرکاربرد در پلاستیک های پزشکی عبارتند از: پلی وینیل کلراید (PVC) ، پت های دارویی ، پروپیلن و پلی استایرن. اما ، از پلی کربنات ها ، ABS ، پلی یورتان ها ، پلی آمیدها ، الاستومرهای ترموپلاستیک ، پلی سولفون و پلی اتر اترکتون (PEEK) برای کاربردهای بهداشتی ویژه استفاده می شود ، به ویژه هنگامی که به عملکرد بالا نیاز دارند.

ویژگی پت های دارویی

همانطور که گفتیم پت های دارویی  (پلی اتیلن ترفتالات) پلاستیکی است که در ترکیب بسیاری از اشیا زندگی روزمره ، به ویژه برای بسته بندی محصولات استفاده می شود. پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE) یک ترکیب پلاستیکی است که از صنعت نفت به دست می آید و از خانواده ترموپلاستیک است. این محصول ارزان قیمت و 100٪ قابل بازیافت است و توسط چندین بخش صنعتی استفاده می شود. متداول ترین روش ساخت آن ، قالب گیری تزریقی با چرخه های بسیار کوتاه است.

پت های دارویی

  1. وزن سبک

پلی اتیلن ترفتالات سبک و قوی است. می توان آن را به اشکال مختلف قالب زد که مورد توجه تولید کنندگان قرار می گیرد. کیفیت دیگری که ضروری شده است ، خاصیت بازیافت آن است.

  1. محصولی قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد

آن ها قابل بازیافت هستند . کلیه پسمانده پت های دارویی را می توان جمع آوری و فرآوری کرد. آنها برای تولید بطری های جدید و ظروف جدید مورد استفاده مجدد قرار می گیرند یا به عنوان مثال برای ایجاد الیاف یا کیسه های منسوجات استفاده می شوند.

  1. تأثیر سلامتی

برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، این ماده سمی نیست و ثابت شده است که استفاده از آن به عنوان بسته بندی مواد کاملاً بی خطر است.

در کدام صنایع از پت های دارویی استفاده می شود؟

پت های دارویی به لطف قابلیت انعطاف پذیری بیشتر، در صنایع مختلف قابل استفاده هستند.

  • این ماده عمدتا در صنعت بسته بندی مواد غذایی پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این پلاستیک ها در بخش پزشکی نیز استفاده می شوند. در واقع ، PET اغلب پروتزهای قلبی عروقی یا عناصر جراحی ترمیمی را می سازد.
  • صنعت فضایی نیز از این پلیمر برای ایجاد نمونه اولیه بادبان خورشیدی استفاده کرده است که با موفقیت به کار گرفته شده است.
  • پت دارویی یکی از موادی است که با چاپ سه بعدی سازگار است. این روش قالب گیری تزریق پلاستیک ایجاد اشیا پلاستیکی قابل بازیافت را امکان پذیر می کند.
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید