بطری دارویی پت

بطری دارویی پت

بطری دارویی پت چیست ؟

قبل از اینکه به سراغ بطری دارویی پت برویم باید با بدانید پت چیست و چه استفاده هایی از آن می شود.

پلی اتیلن ترفتالات که معمولاً با نام PET پت شناخته می شود ، پرکاربردترین پلیمر در جهان است. این پلاستیک به طور طبیعی پلاستیک شفاف و نیمه بلوری است که به طور گسترده ای برای محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره استفاده می شود. پلیمر پت در صنعت نساجی با عنوان پلی استر شناخته شود. این مواد به طور گسترده ای به عنوان یک الیاف برای لباس استفاده می شود زیرا یک مانع رطوبت عالی است و همچنین برای بسته بندی انواع محصولات و محصولات دارویی در مقیاس بزرگ استفاده می شود.

سهم عمده پلاستیک پت تولید شده شامل الیاف مصنوعی تا 60٪ و 30٪  باقیمانده برای تولید بطری از کل تقاضای جهانی است.

ویژگی های پت

مواد پت از واحدهای پلیمری مونومر اتیلن ترفتالات تشکیل شده است و هنگامی که این مواد با مواد دیگری مانند الیاف شیشه یا نانولوله های کربنی ترکیب شوند ، مقاومت آنها افزایش می یابد. به عنوان یک ماده اولیه ، پت به عنوان ماده ای ایمن ، قوی ، سبک ، انعطاف پذیر و غیر سمی در نظر گرفته می شود که به راحتی قابل بازیافت است. پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات در بخش بسته بندی به انتخاب جهان تبدیل شده است.

بطری دارویی پت

این ماده به طور برجسته برای بسته بندی بسیاری از مواد غذایی و آشامیدنی استفاده می شود زیرا دارای بهداشتی ، استحکام ، سبک بودن است ، طراوت محصولات را حفظ می کند و خرد نمی شود. این ماده معمولاً برای بطری دارویی پت بطری آب و بطری نوشابه های گازدار استفاده می شود. ظروف پت را می توان از طریق کد شناسایی رزین مثلثی شکل موجود در بطری ها یا شیشه ها به راحتی شناسایی کرد. بطری دارویی پت احتمالاً بزرگترین و متنوع ترین گروه بطری های تولید شده از قرن نوزدهم تا کنون است.

در مورد بطری های دارو در واقع صدها هزاران دلار تجاری برای یافتن مناسب ترین بطری های دارویی صرف شده این رقم چندان تعجب آور نیست زیرا سلامتی فرد مهمترین مسئله شخصی در همه زمان ها بوده است و هم اکنون نیز هست .

تاریخچه بطری دارویی پت

امروزه پلی اتیلن ترفتالات به یکی از پرکاربردترین ، همه کاره ترین و قابل اعتمادترین مواد پلاستیکی در جهان تبدیل شده است. بیش از نیمی از فیبر مصنوعی و تقاضای بطری جهان توسط تأمین می شود. بطری دارویی پت برای اولین بار در در ایالات متحده تهیه شد ، با زمانی که محققان در جستجوی پلیمر بودند که می تواند برای تولید پلیمرهای جدید پارچه ای استفاده شود.

  بعلاوه ، محققان راهی برای کشش ورق نازک اکسترود شده پت برای ایجاد فیلمهایی یافتند که اکنون به عنوان فیلمهای اشعه ایکس یا عکاسی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. دهه 1970 ، فناوری جدیدی برای قالب گیری پت در بطری های سبک ساخته شد و در سال 1977 بطری پت تولید شده نیز بازیافت شدند.

بازیافت بطری دارویی پت

همانطور که می دانید پت ماده ای است که در نتیجه تحول در نفت حاصل می شود. این ماده اخیراً در مقایسه با مواد دیگر مانند سرامیک ، فلز یا کاغذ ساخته شده است. امروزه ما آن را به ویژه در زمینه بسته بندی مواد غذایی به شکل بطری و بطری دارویی پت پیدا می کنیم. محصولات پت تماما قابل بازیافت هستند و برای بازیافت بسته بندی محصولات و بطری های پت اول به جمع آوری و مرتب سازی آن ها می پردازند، در ادامه مراحل و چگونگی بازیافت بطری دارویی پت را آورده ایم .

  1. مرتب سازی و بازیافت

در مراکز مرتب سازی ، بطری ها و بسته بندی های پلاستیکی به سه گروه تقسیم می شوند:

  • پاک کردن پلی اتیلن ترفتالات (PET)
  • پلی اتیلن ترفتالات تیره (PET)
  • پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

بطری دارویی پت

  1. بسته های بطری پت

بنابراین ، آنها به صورت دسته بندی شده بسته بندی می شوند تا برای یک متخصص ارسال شوند. آنها با شستشو و آسیاب تصفیه و با توجه به ترکیبات آنها بازیافت می شوند تا دوباره به گرانول پلاستیک تبدیل شوند. سپس از گرانول های بطری پت برای ساخت بطری های جدید ، الیاف مورد استفاده در منسوجات الیاف قطبی ، بالشتک لحافی و غیره و در ساخت و ساز ژئوتکستایل ، عایق و غیره استفاده می شود.

از گرانول های HDPE برای ساخت انواع مختلف اشیا مانند قوطی های آبیاری ، سطل های زباله ، لوله های عبور سیم های برق و آب استفاده می شود.

انواع بطری دارویی پت

انتخاب بطری دارویی پت با توجه به اهمیت ویژه آن نیاز به دقت بالایی دارد . این نوع بطری های دارویی به دو صورت شیشه و پلاستیک وجود دارند که هر کدام بر اساس ویژگی ها ، کاربرد خاص خود را دارند.

بطری دارویی پت ، پلاستیک

بطری پت از مواد با کیفیتی ساخته شده است که به بطری ویژگی بادام بودن را می دهد و محافظت خوبی از محصول در برابر ضربه و شکستگی داردهمچنین کاملا غیرقابل نفوذ هستند. یکی دیگر از ویژگی های این نوع بطری وزن سبک آن است که هزینه حمل و نقل را نسبت به بقیه انواع بطری ها کاهش می دهد. این نوع بطری برای شربت های دارویی مختلفی از جمله شربت سرفه به کار می رود.

رنگ بطری دارویی پت

بطری دارویی پت در طرح ها و اندازه های متفاوت وجود دارد ،رنگ این بطری به دو صورت کهربایی و شفاف است بطری های کهربایی رنگ به دلیل محافظت دارو از نور مضر خورشید UV بسیار پر کاربرد تر است که می توانید آن ها را در بسیتری از محصولات آرایشی بهداشتی و دارویی مشاهده کنید .

مزایای بطری دارویی پت

  • مناسب برای بسته بندی داروهای شربتی
  • تنوع کاربرد در پزشکی
  • وزن سبک و داشتن زیبایی
  • مقاوم در برابر واکنش شیمیایی
  • قابل بازیافت بودن

اشکال بطری دارویی پت

این نوع بطری های دارویی به دو شکل گرد و کتابی در اندازه های متفاوتی وجود دارند.

بطری دارویی شیشه ای

نوع دیگر بطری دارویی، بطری شیشه ای است که در اندازه تنوع بسیاری دارند . بطری های شیشه ای به رنگ های قهوه ای و بی رنگ یا شفاف وجود دارند. وزن بالای آن ها و هزینه زیاد در حمل و نقل معایبی است که می توان بر این نوع بطری ها دانست .

در کدام صنایع از پت استفاده می شود؟

  • این ماده عمدتا در صنعت بسته بندی مواد غذایی پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. ظروف پلی اتیلن ترفتالات دارای تصویر کلی جهانی هستند که یک محصول بالقوه قابل بازیافت را مشخص می کند.
  • این پلاستیک ها در بخش پزشکی نیز استفاده می شوند. در واقع ، پت دارویی اغلب پروتزهای قلبی عروقی یا عناصر جراحی ترمیمی را می سازد.
  • صنعت فضایی نیز از این پلیمر برای ایجاد نمونه اولیه بادبان خورشیدی استفاده کرده است که با موفقیت به کار گرفته شده است.
  • پلی اتیلن ترفتالات یکی از موادی است که با چاپ سه بعدی سازگار است. این روش قالب گیری تزریق پلاستیک ایجاد اشیا پلاستیکی قابل بازیافت را امکان پذیر می کند.

به چه اشکال می توانیم پت را در زندگی رومزه پیدا کنیم ؟

پت ها در ترکیب بسیاری از اشیا روزمره استفاده می شود. در اینجا لیستی غیر جامع از رایج ترین کاربردهای آن آورده شده است:

  • بطری آب و آب گازدار
  • بالشتک کوسن و مخمل خواب دار
  • فیلم شفاف برای اپتیک
  • بطری های دارویی
  • بسته بندی مواد غذایی یکبار مصرف
  • کارت اعتباری
  • بسته بندی مقاوم در برابر پخت
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید