تولید کننده ظروف پت

تولید کننده ظروف پت

تولید کننده ظروف پت

پت یک پلی مر سبک است که در سراسر جهان برای بسته بندی ایمن غذاها، نوشیدنی ها، مراقبت های شخصی و سایر محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول به ظروف، قوطی ها و بطری هایی با خاصیت نگهداری، ضد شکستگی، شفافیت بالا تبدیل می شود که تازگی محصول را حفظ می کنند. ظروف پت دارای بیش از 150 گزینه قالب داخلی برای انتخاب است که تقریباً از نظر شکل، اندازه و سبک امکانات بی حد و حصر را فراهم می کند. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی نحوه تولید و ویژگی های ظروف پت، معتبر ترین تولید کننده ظروف پت را نیز به شما معرفی کنیم.

ظروف پت چیست؟

ظروف پت در بین محصولات پلیمری بسیار شناخته شده است این ظروف که از ماده‌ی اولیه ای با نام علمی پلی اتیلن ترفتالات تولید می شوند در رده پلی استر ها قرار می‌گیرند.

تولید کننده ظروف پت

تولید کننده ظروف پت از ترکیب هیدروکربن های نفت خام شامل اسید ترفتالیک و اتیلن گلیکول ایجاد می شوند و با افزودن بعضی از کاتالیزور ها در شرایط خاص بدست می آیند؛ این مواد با قرار گرفتن در حرارت (معمولا بین دمای ۱۵۰ تا دمای 200 درجه) شروع به ذوب شدن می کنند و فرم الاستیکی را به وجود می ‌آورند؛ و سپس توسط دستگاه‌ های مخصوص، سرد می شوند و با توجه به کالای مورد نظر به مواد شکل داده می شود و  قالب گیری می‌شوند .

ترکیب عالی و تنوع بسیار بالا در تولید ظروف پت باعث شده است که این کالا به عنوان یکی از پر کاربرد ترین پلیمر ها در صنعت امروز شناخته شود. در بیشتر نقاط جهان پت (پلی اتیلن ترفتالات) برای تولید الیاف پلی استری استفاده می شود اما در ایران بیشترین استفاده از پلیمر پت، برای ساخت ظروف پت است که کاربردهای دیگری دارد از جمله این کاربرد ها می توان به تولید بطری های آشامیدنی همچنین بسته بندی مواد غذایی، بهداشتی و دارویی اشاره کرد.  به همین دلیل تولید کننده ظروف پت در تلاش هستند تا بازارهای بیشتری را به دست آوردند.

ظروف پت چگونه تولید می شوند؟

Polyethelene Terephthalate (PET)  یک پلیمر بسیار سبک و قوی است که از هیدروکربن های نفتی و از طریق واکنش بین اسید ترفتالیک و تیلن گلیکول تولید می شود و به طور معمول برای نگهداری آشامیدنی و آب و سایر نوشیدنی ها استفاده می شود.

پلی اتیلن (PE)  نوعی ترموپلاستیک است که از یک مونومر منفرد اتیلن به وجود آمده است و برای ساخت ظرفهای قالب دار مانند کوزه های آب استفاده می شود. این فرم به صورت کم تراکم (LDPE) که برای ساخت ظرف های فشار استفاده می شود و فرم با تراکم بالا (HDPE) برای ساخت ظرف های پلاستیکی سخت مانند ظرف های شوینده وجود دارد.

پلی کربنات (PC) گرانتر از سایر پلاستیک های ظروف است و برای ساخت ظروف قابل استفاده مجدد با ماندگاری و دوام بیشتر مانند ظروف آب، ظروف شیردهی یا ظرف های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده توسط فسژن (COCl2) و پلیمریزاسیون بیس فنول A (C15H16O2) تولید می شود.

از ظروف پت برای انواع نوشیدنی ها از ظرف های پلاستیکی استفاده می شود. در حالی که از ظرف های پلاستیکی می توان به عنوان بسته بندی محصولات از مواد شیمیایی گرفته تا چاشنی های مختلف استفاده کرد، اما یکی از پر کاربرد ترین موارد استفاده آنها نوشیدنی است. این موارد می تواند شامل آبمیوه، نوشابه، شیر، چای و آب باشد.

تولید کننده ظروف پت

پریفرم یا پریفرم پت یک نوع محصول منحصر به فرد است که با مواد پتروشیمی پلی اتیلن ترفتالات یا پت در وزن های مختلف و سایز دهانه های مختلف توسط دستگاه تزریق پلاستیک ایجاد می شود و بعد از آن پریفرم که محصول استوانه ای شکل باریکی است پدید می آید و با این پریفرم توسط دستگاه بادکن پت ظرف پت باد می شود و سپس تولید خواهد شد.

ویژگی های ظروف پت

تنوع در نحوه فرایند فرآوری این ظروف امکان تولید انواع بسیاری از ظروف پت را ایجاد می کند که هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. البته ویژگی های هر محصول به کارخانه و تولید کننده ظروف پت نیز بستگی دارد.

ظروف پت از لحاظ استحکام، اندازه، انعطاف پذیری و همچنین میزان شفافیت بر اساس نوع کاربرد شان دارای تنوع هستند اما در این نوشتار ما به طور کلی ویژگی های مشترک این ظروف را در زیر به اختصار توضیح خواهیم داد.

این ظروف پوششی بسیار مقاوم در برابر فشار و گرما دارند.

این ظروف  با استفاده از ترکیبات عالی پلی استر دارای استحکام بالایی در برابر شکنندگی و ضربه پذیری دارند و از طرفی نفوذ ناپذیری آن ها از بیرون ریختن مواد و رطوبت جلوگیری می ‌کند.

ظرف های پت بسیار با دوام و سبک هستند و بستن و باز کردن درب آنها به سهولت انجام می ‌گیرد.

تاثیر ظروف پت بر روی طعم مواد غذایی را می توان صفر در نظر گرفت و همچنین مقرون به صرفه بودن این محصول توانسته است نظر تولید کنندگان مواد غذایی و نوشیدنی را به سمت خود جلب کند.

همانطور که گفته شد ظروف پت در بین محصولات پلیمری بسیار زیاد شناخته شده است این ظروف که از ماده‌ی اولیه ای با نام علمی پلی اتیلن ترفتالات ( PET) ایجاد می شوند و در خانواده پلی استر ها قرار دارد.

تولید کننده ظروف پت

بر اساس آزمایشات انجام شده ظروف پت برخلاف اکثر مواد پلاستیکی موجود، مسئله ای را در برخورد با مواد غذایی ایجاد نمی ‌کند اما باید توجه داشت که طبق تحقیقات، نگهداری ظروف پت در دمای کمتر از منفی سی درجه توصیه نمی ‌شود.

با وجود تمام ویژگی های گفته شده باعث شده است تا این ظروف به طور ویژه ای جای خود را در صنعت باز کند و به عنوان یکی از بهترین گزینه ها در تولید بطری ‌های نوشیدنی نقش مهمی را در صنعت بسته بندی و فرآوری نوشیدنی ها ایفا می ‌کند.

اولین تولید کننده ظروف پت

اولین تولید کننده ظروف پت در سال 1973 کار خود را آغاز کرد؛ این ظروف در آغاز به صورت ابتدایی در مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت و کسی شناخت زیادی نسبت به گستردگی کاربرد این ماده نداشت اما امروزه با پیشرفت علم طیف بسیار وسیعی از کاربرد های آن در صنایع به چشم می‌ خورد که درصد بالایی از آنها در تولید بطری های پت استفاده می ‌شود.

 تولید بطری های نوشابه، آب، ماءالشعیر و دیگر نوشیدنی ها با استفاده از این تولید کننده ظروف پت در مقابل استفاده از ظروف فلزی یا شیشه ای علاوه بر کاهش هزینه محصول استاندارد های بیشتری را از لحاظ سلامت و کیفیت دارا می ‌باشد. این ظروف پت در تولید ظروف روغن های گیاهی و حتی برای بسته بندی های مختلف نان و شیرینی نیز مناسب است. از موارد دیگر مصرف این ظروف می توان به کاربرد این ظروف در بسته بندی مواد بهداشتی و آرایشی اشاره کرد.

ظروف پت به دلیل مقاومت و استحکام زیاد در برابر اشعه‌ ی مایکروویو می توانند در تولید ظروف قابل استفاده در مایکروویو نیز استفاده شوند.

قدرت این ظروف به اندازه ای زیاد است که به عنوان محفظه‌ ی انواع دانه های خوراکی، پودر های شوینده، ابزار آلات مانند مهره و پیچ و سایر مواد شیمیایی نیز استفاده می ‌شوند.

از سوی دیگر اقبال عمومی مردم نسبت به ظروف پت، باعث شده تا تولید کنندگان دیگر محصولات نیز جهت بسته بندی به این بازار بزرگ راه پیدا کنند.

بازیافت ظروف پت چگونه است؟

در کنار مصارف بسیار زیاد ظروف پت و تاثیر به سزای آن در صنایع تنها موردی که درباره این ظروف جای نگرانی دارد تجزیه بسیار طولانی آن و احتمال ایجاد آسیب های جدی برای محیط زیست است که امروزه این مسئله  نیاز به توجه خاصی دارد.

در طول روز حدوداً دو میلیون و پانصد هزار بطری پت بیرون انداخته می شود و این مقدار هر لحظه در حال زیاد شدن است؛ حجم بالایی و وزن کم که ظروف پت دارند مشکلات بسیاری را هنگام حمل و نقل و دفن این زباله ها ایجاد می کند ضمن این که تجزیه کامل این محصول حدود سیصد سال زمان می برد. با زیاد شدن میزان استفاده از این محصول بازیافت ظروف به طور خیلی جدی در دستور کار قرار گرفته است.

 بازیافت این ظروف علاوه بر کم شدن میزان حجم زباله ها می تواند وابستگی به مواد اولیه ی این ماده را که اغلب وارداتی هستند به طور گسترده ای کم کند؛ علاوه بر این می توان با بازیافت این ظروف محصولاتی چون ورق های بسته بندی و الیاف پارچه ای و قطعات خودرو را نیز تولید کرد.

یک تولید کننده ظروف پت به خوبی می ‌داند که کیفیت ظروف پت تولید شده در کاربردهایی مانند بسته بندی مواد غذایی تا حدی به کیفیت مواد اولیه آن نیز وابسته است؛ وزن مولکولی بالای و خلوص مواد اولیه استفاده شده در این ظروف باعث زیاد شدن خلوص مواد تولیدی شده و محصولات با کیفیت تری را ایجاد خواهند کرد.

بسته بندی پایدار پت به چه صورت است؟

در پت، کمک به پایداری بسیار مهم است. محصولات پت قابل قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند. در واقع، پت قابل بازیافت ترین ماده است. تولید کنندگان ظروف پت دائماً خود را برای ساخت و طراحی ظروفی با جنس پلاستیکی کمتر به چالش می کشند و از 100٪  مواد تولید شده در طی فرآیند تولید خود استفاده مجدد می کنند.

قیمت در شرکت های تولید کننده ظروف پت

قیمت ظروف پت به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد و می توان آن را به صورت عمده با مناسب ترین قیمت ممکن خریداری نموده و استفاده کرد.

تعیین قیمت های تولید کننده ظروف پت در هر شرایطی یکی از مهم ترین ویژگی های منحصر به فرد آن محسوب می شود. مواردی که بر روی قیمت انواع این ظروف تاثیر می گذارد می تواند اندازه ظروف باشد که با افزایش اندازه و حجم ظروف، قیمت آن نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت. زیرا در صورت افزایش اندازه ظروف موارد اولیه زیادی نیز برای ساخت آن لازم است.

از موارد دیگری که در تعیین قیمت انواع ظروف پت تاثیر می گذارد، محکم بودن و مقاومت ظروف می باشد که در این صورت هم مواد اولیه زیاد و خاصی استفاده می شود و هم باعث زیاد شدن قیمت ظروف می شود.

ظرف های پت در بازار در قیمت های مختلفی به فروش می رسند و تعیین قیمت انواع این ظروف به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد.همچنین با توجه به اینکه قیمت ظروف پت با استفاده از مواد اولیه  مورد استفاده برای آن تعیین می شود، قیمت این مواد اولیه نیز روز به روز تغییر  می کند و نمی توان یک قیمت کاملا قطعی برای انواع ظرف های پت تعیین نمود.

خریداران می توانند برای اطلاع از قیمت انواع ظرف های پت به سایت های آنلاین مراجعه کنند و قیمت این ظروف را به همراه مشخصات آن مشاهده نمایند. قیمت انواع ظروف پت همچنین با استفاده از نرخ روز بازار نیز می تواند تغییر کند. تولید کنندگان ظروف پت یک راه عالی برای به نمایش گذاشتن محصولات خود دارند که آن هم تبلیغات در سایت های آنلاین است.

معرفی برخی شرکت های تولید کننده ظروف پت

در این جا به بعضی از مهم ترین شرکت های تولید کننده ظروف پت اشاره می کنیم:

واحد تولید کننده ظروف پت:

واحد تولیدی نوظرف در سال ۱۳۸۷ با هدف تولید کننده ظروف پت در شهرک صنعتی شکوهیه آغاز به کار کرد. تولیدات این تولید کننده ظروف پت شامل انواع ظروف دهان گشاد (جار)، پریفرم، بطری و درپوش پلاستیکی و فلزی می باشد. ویژگی های منحصر به فرد پت باعث شده بسته بندی های از جنس پت در صنایع کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد.بسته بندی های پت در صنایع مختلف آرایشی و بهداشتی، غذایی (عسل، ارده، زیتون، ترشی، چای، حبوبات و …) و دارویی و همچنین شیمیایی کاربرد دارد.

آراد پلاستیک:

 ظروف پلاستیکی در اصفهان با تخفیف به صورت عمده توسط شرکت آراد پلاستیک به فروش خواهد رسید، برای خرید و صادرات انواع ظروف پلاستیکی پت و جار پت می توانید با تماس با مشاورین فروش شرکت آراد پلاستیک از آخرین قیمت ها اطلاع پیدا کنید. اصفهان از شهر های صنعتی مهم در ایران می باشد که کارخانه های بسیار زیادی در آن فعالیت می کنند که از جمله کارخانه های معروف آن کارخانه ظروف پلاستیکی و جار پلاستیکی می باشد،

در این شهر می توان شرکت های بسیار زیادی را یافت که در زمینه ظروف پلاستیکی و جار پلاستیکی پت فعالیت می کنند. شرکت های فعال در زمینه ظروف و جار پلاستیکی در اصفهان مدل و حجم های مختلفی را تولید می کنند، که این سری از ظرف های پلاستیکی برای بسته بندی شیره انگور، عسل، و سایر محصولات نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

پارس پت

بزرگترین تولیدکننده ظروف پت در ایران است. مجموعه ی پارس پت فعالیت خود را در زمینه فروش و تولید انواع پریفرم و ظروف پت از سال ۱۳۸۰شروع کرده است. با گسترش مصرف انواع ظروف پلاستیکی پت مجموعه فعالیت خود را در زمینه قالب های تولید پریفرم و واردات انواع ماشین آلات و ظرف های پت از سال ۱۳۸۳ آغاز نمود.

زیاد شدن روز افزون مصرف انواع  ظروف پلاستیکی پت و متعاقب آن افزایش تولید کننده ظروف پت مسئولان این مجموعه را بر آن داشت تا با هدف ایجاد بانک اطلاعات صنعت PET (پت)کشور، سایتی را برای ارائه خدمات مشاوره ای به افراد مرتبط با این  صنعت ایجاد کنند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید