انواع مختلف بسته بندی دارویی کدامند؟

انواع مختلف بسته بندی دارویی کدامند؟

تنوع در بسته بندی دارویی

حوزه پزشکی نه تنها در زندگی بشر بلکه در زندگی سایر گونه های زنده نیز نقش مهمی داشته است. مهمترین قسمت رشته پزشکی “دارو” است و وقتی صحبت از دارو می شود، فرآیند تولید و بسته بندی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

خرید ظروف دارو در بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا برای دارو یا محصول دیگر، بسته بندی در همه موارد نقش مهمی دارد. از بسته بندی اغلب به عنوان پنجمین ماده مخلوط بازاریابی یاد می شود. در مورد داروها، بسته بندی فقط بخشی از مخلوط بازاریابی نیست بلکه بسیار مهم با ویژگی های محصول، کاربرد و ماندگاری آن مرتبط است.

بسته بندی داروها برای محافظت از داروها در برابر آسیب ها، میکروب ها، جو خارجی و باکتری ها مهم است و در عین حال باید از مشکلات ایمنی کودک و کهنسالان مراقبت کرد مانند ظروف پت چایلد پروف!

انواع مختلف بسته بندی دارویی کدامند؟

بسته بندی در صنعت داروسازی از دارویی به دارو دیگر متفاوت است و به طور معمول سه سطح بسته بندی وجود دارد که معمولاً به عنوان بسته بندی اولیه، ثانویه و سوم شناخته می شود

1 – سیستم بسته بندی اولیه، موادی است که ابتدا محصول را پوشانده و در آن نگهداری می کند  یعنی آن دسته از اجزای بسته و اجزای فرعی که در واقع با محصول تماس می گیرند یا آنهایی که ممکن است تأثیر مستقیمی بر ماندگاری محصول داشته باشند، مانند آمپول و ویال ها، سرنگ های پرشده ، ظروف IV ، بسته های تاول زده شده و غیره

2 –  سیستم بسته بندی ثانویه خارج از بسته بندی اولیه است و برای گروه بندی بسته های اصلی با هم استفاده می شود  به عنوان مثال  کارتن، جعبه، ظروف حمل و نقل، سینی های تزریق و غیره

3- سیستم بسته بندی سوم برای جابجایی و حمل و نقل فله به کار می رود مانند بشکه و …

برخی از انواع معمول بسته بندی دارویی اولیه؛ آمپول، ویال، بسته های تاول زده شده، بطری و بسته بندی ساشه هستند.

انواع مختلف بسته بندی دارویی کدامند؟

خرید ظروف دارو در بازار تنها منحصر به آمپول و ویال و بسته بندی ساشه نیست و  بطری های بسته بندی دارویی معمولاً در دو نوع بطری شیشه ای و پلاستیکی موجود است. آنها بیشتر به رنگ نارنجی و قهوه ای روشن موجود هستند زیرا این رنگ ها از داروهای مایع در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کنند.

ظروف پت دارویی با درپوش های مقاوم در برابر کودک( چایلد پروف) معمولا از پلاستیک کهربایی شفاف و مقاوم در برابر نور (PETE) ساخته شده اند. درپوش های مقاوم به کودک با نیاز به فشار دادن و چرخاندن درپوش برای باز کردن ظرف  به جلوگیری از دسترسی غیر مجاز کمک می کنند. این بطری ها برای محافظت از محتویات در برابر آلودگی، مطابق با استاندارد نور USP برای انتقال نور و استاندارد نور USP هستند.

مزایای بسته بندی دارویی موثر

امروزه  رقابت گسترده ای در هر زمینه ای وجود دارد. بنابراین ظاهر و بسته بندی محصول نقش مهمی دارد و بسته بندی دارویی فقط جذب یا متقاعد کردن مردم برای خرید دارو نیست بلکه موارد بسیار بیشتر و مهم تری را در بر می گیرد؛ بسته بندی ایمن دارو نقش بسیار مهمی را ایفا می کند اما مهمترین جنبه ماده ای است که برای بسته بندی استفاده می شود زیرا داروها باید در طول مدت ماندگاری خود ایمن بمانند و نباید با مواد ظروف واکنش نشان دهند

انواع مختلف بسته بندی دارویی کدامند؟

اطلاعات و راهنمایی های ذکر شده در مورد بسته بندی باید با جزئیات، واضح و قابل خواندن ذکر شود که باعث می شود بسته بندی موثرتر و قابل اعتمادتر به نظر برسد.

نحوه بسته بندی و خرید ظروف دارو باکیفیت در اثرگذاری داروها واقعاً مهم است، بسته بندی بهتر دارو نه تنها به نفع بیماران است بلکه  باعث افزایش اعتماد مصرف کننده به مارک خاص می شود که به طور غیر مستقیم فروش را افزایش می دهد.

روش های مختلفی برای انجام بسته بندی دارویی وجود دارد و بسته بندی دارویی شامل انواع و مواد مختلف است ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که داروهای شما مطابق با نیازهای فیزیکی و زیست محیطی آن بسته بندی شده اند.

اگر به دنبال بسته بندی با کیفیت و ایمن برای داروهای خود هستید، ما همیشه در اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم و بسته بندی محصول خود را برای مصرف کنندگان موثرتر و ایمن تر کنیم.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید