ظروف پت چیست؟

ظروف پت چیست؟

ظروف پت چیست؟

ظروف پت ظروفی است ،که از پلاستیکی سبک که به صورت نیمه سفت و سخت است ، ساخته می شود. این پلاستیک (پت) باعث مقاومت بیشتر در برابر ضربه می شود و به محافظت از مواد غذایی یا مایعات داخل بسته بندی کمک می کند. ظروف پت (PET) همانطور که از نامش پیداست از پت که مخفف پلی اتیلن ترفتالات ، و شکلی از پلی استر است ، ساخته شده است . پلی اتیلن ترفتالات یا همان پت، پلیمری است که با ترکیب دو مونومر، اتیلن گلیکول اصلاح شده و اسید ترفتالیک خالص ایجاد می شود .

چرا باید به ظروف پت اهمیت بدهم؟

ما از ظروف پت در زندگی خود استفاده های زیادی می کنیم ، ظروف پت نوعی از ظروف پلاستیکی است که با کد شماره 1 در پایین بطری ها و ظروف برچسب گذاری شده است و معمولاً برای بسته بندی نوشابه ، آب معدنی ، کره بادام زمینی ، سس سالاد و روغن ، مواد آرایشی و پاک کننده های خانگی استفاده می شود. این ظروف پس از بازیافت در موارد دیگری دوباره مورد استفاده قرار می گیرند .

تولیدکنندگان از پلاستیک پت به دلیل استحکام ، ثبات حرارتی و شفافیت برای بسته بندی محصولات استفاده می کنند. مشتریان ظروف پت را انتخاب می کنند زیرا ارزان ، سبک ، قابل بازسازی ، مقاوم در برابر خرد شدن و قابل بازیافت است. پلی اتیلن ترفتالات بازیافت شده می تواند برای تولید بسیاری از محصولات جدید از جمله الیاف فرش، پلی استر پارچه ای برای تی شرت ، کفش ، چمدان و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

ظروف پت چیست؟

چرا شرکت ها از ظروف پت به جای شیشه استفاده می کنند؟

ظروف پت بهداشتی ، قوی ، مقاوم در برابر حمله میکروارگانیسم ها است ، با غذاها یا نوشیدنی ها واکنش نشان نمی دهد و از نظر بیولوژیکی تخریب نمی شود. مقامات بهداشتی در سراسر جهان ایمنی آن را برای استفاده از غذا و نوشیدنی به رسمیت می شناسند.  برخلاف شیشه ، پت بسیار سبک وزن است ، حمل و نقل آن ساده است و شکسته نمی شود ، به همین دلیل برای بسته بندی بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها ترجیح داده می شود.

مزایای ظروف پت

ظروف پت به دلیل مزایای بیشماری که هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان فراهم می کنند ، گزینه محبوب بسته بندی مواد غذایی هستند. 70٪ نوشابه ها (نوشابه های گازدار ، نوشیدنی های قابل رقیق ، آب میوه و آب معدنی ) اکنون در بطری های پلاستیکی پت بسته بندی شده اند ، بقیه به طور عمده در بطری های شیشه ای ، قوطی های فلزی عرضه می شوند. با این حال ، با وجود مزایای استفاده از پلاستیک پت ، بسیاری از باورهای غلط در مورد این ظروف وجود دارد. در اینجا ما مزایای این ظروف را آورده ایم :

  • سبک: برای تولید مقرون به صرفه است و برای حمل و نقل به انرژی کمتری احتیاج دارید
  • ایمن: در صورت شکسته شدن یا خراب شدن ، خرد نمی شوند و خطری ایجاد نمی کنند
  • راحت: از آنجا که ایمن و سبک وزن هستند ، برای مصرف همزمان نیز مناسب هستند
  • مهر و موم شده مجدد: مناسب برای بسته های چند سرویس
  • قابل بازیافت: قابل بازیافت است تا پت بتواند بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد
  • پایدار: تعداد بیشتری بطری پلاستیکی پت از پت بازیافتی ساخته می شود
  • متمایز: می تواند به اشکال مختلفی ساخته شود و مارک های تجاری را قادر می سازد تا از آنها برای ایجاد هویت و تبلیغ نوشیدنی استفاده کنند
  • انعطاف پذیر: تولیدکنندگان می توانند از شکل یا اندازه بطری را به شکل دیگری تغییر دهند ، به این معنی که سطح بالایی از کارایی است.

ظروف پت چیست؟

بازیافت ظروف پت

ظروف پت به طور گسترده بازیافت می شوند. با این وجود در ایران تنها حدود 25 درصد از مواد پت بازیافت می شود. بطری ها و ظروف پت معمولاً ذوب شده و به الیاف فیبرفیل یا فرش تبدیل می شوند. هنگامی که در یک حالت خالص مناسب جمع آوری می شود ، پت می تواند در مصارف اصلی خودش بازیافت شود ، شماره کد بازیافت برای بطری های پت ، 1 است.

ویژگی ظروف پت

ظروف پت دارای شفافیت و بدون رگه هستند و در برابر خراش زیاد و مقاومت در برابر خرد شدن دوام بالایی دارند. پلاستیک پت (پلی اتیلن ترفتالات ) به دلیل نیمه سخت بودن و سبک بودن ، اغلب برای ظرف های غذا و نوشیدنی استفاده می شود.

یک بطری پت شفاف محصول شما را به طور برجسته نشان می دهد ، و باعث می شود مواد پت برای شیشه های ادویه ، بطری های ویتامین ، بطری های انرژی زا ، بطری های آب معدنی و غیره مناسب باشد و این ظروف بیشتر در رنگ های کهربا ، آبی ، سیاه وجود دارند اما از تنوع رنگی هم برخوردارند، همچنین از مواد در برابر اشعه ماورا بنفش UV محافظت می کنند.

از ظروف پت در چه موارد دیگری استفاده می شود ؟

بجز استفاده در بطری های نوشیدنی ، سس سالاد ، بطری های انواع روغن ها و بسته بندی مواد بهداشتی و آرایشی و بطری شوینده ها ، از ظروف پت پس از بازیافت ، برای لباس های عایق بندی شده و مبلمان و بالش هایی که از الیاف پر می شوند مورد استفاده قرار می گیرد . اگر در رشته های بسیار ریز ساخته شود ، در ابریشم مصنوعی و در رشته های قطر بزرگ در فرش ها استفاده می شود.

نخ های تایر اتومبیل ، تسمه های نقاله و تسمه های محرک ، تقویت کننده برای شیلنگ های آتش نشانی و شیلنگ های باغ ، کمربند ایمنی ، پارچه های غیر بافته شده برای تثبیت خندق های زهکشی ، آبریزها و از جمله کاربردهای صنعتی پت هستند . پت مهمترین الیاف مصنوعی در وزن تولید شده است و ارزش بالایی دارد .

پت هایی با وزن مولکولی کمی بالاتر ، به پلاستیکی با مقاومت بالا تبدیل می شوند در این فرم ، پت به طور گسترده ای در بطری های نوشابه گازدار و در ظرف هایی برای مواد غذایی که در دماهای پایین است ، مورد استفاده قرار می گیرد . پایین بودن دمای این ظروف ، مانع استفاده از آن به عنوان ظرف غذاهای گرم می شود.

ظروف پت چیست؟

آیا ظروف پت که درمعرض گرما قرار می گیرند می توانند دی اکسین آزاد کنند؟

پت حاوی دی اکسین نیست و همچنین نمی تواند دی اکسین تولید کند و هیچ دی اکسینی در ساخت پت ایجاد نمی شود. دی اکسین ها گروهی از ترکیبات هستند که بعضی اوقات در اثر احتراق در دمای بالا (بیش از 750 درجه) و انواع خاصی از فرآیندهای صنعتی شامل کلر تشکیل می شوند. دی اکسین ها بدون وجود کلر ایجاد نمی شوند و پت حاوی کلر نیست. در نتیجه ، وقتی ظروف پت گرم شوند یا در مایکروویو یا در معرض نور خورشید قرار بگیرند ، دی اکسین تولید نمی کنند .

در نتیجه ، استفاده از پلاستیک پت یک روش سالم برای حفظ و ذخیره مواد غذایی و مایعات است ، همچنین ، مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که در صورت نگهداری یک ماده غذایی یا نوشیدنی در شرایط مناسب برای رشد باکتری ها ، می توانند در هر ماده بسته بندی باکتری ها رشد کنند، بنابراین ، بهتر است هر ظرفی را با آب گرم و صابون تمیز کرده و قبل از استفاده مجدد کاملاً خشک کنید.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید