قطره چکان دارویی

قطره چکان دارویی

قطره چکان دارویی

قطره چکان پزشکی ابزاری است که معمولاً از یک قطعه شیشه یا پلاستیک بلند با دسته لاستیکی انعطاف پذیر ساخته می شود و برای مکش مایعات داخل و خارج دستگاه استفاده می شود. قطره چکان های دارو در خارج از حوزه دارو کاربردهای دیگری دارند و می توانند از لوازم خانگی مفید باشند.

دارو

بارزترین کاربرد قطره چکان دارو، توزیع مقدار کمی دارو است. بسیاری از قطره چکان های دارویی دارای علامت گذاری برای کمک به اندازه گیری مایعات هستند و به کاربر اجازه می دهد دوز دقیق  را مصرف کند. ظرفیت اکثر قطره چکان های دارو از 1 تا 2 میلی لیتر است و مطابق با آنها را برای تجویز دارو در نوزادان و کودکان خردسال که به دوزهای زیادی احتیاج ندارند، ایده آل می کند، به میزان کنترلی که کاربر بر میزان مایعات آزاد شده در آن واحد دارد.

قطره چکان دارویی

اگر کودک شما بیمار است و باید مقدار دقیق دارو به او بدهید ، مطمئن ترین راه برای اندازه گیری آن قطره چکان است. بسیاری از داروهای کودک حتی با قطره چکان عرضه می شوند. این دارو همچنین برای اندازه گیری قطره چشم ، گوش و سایر قطره ها و داروی مایع برای بزرگسالان استفاده می شود.

همچنین در صورت امتناع از خوردن شیر ، می توانید از قطره چکان برای تغذیه کودک استفاده کنید. این کار را می توانید با فشردن مقدار کمی غذا به گوشه دهان آن انجام دهید. این را می توانید در مورد حیوانات خانگی تازه متولد شده خود نیز اعمال کنید.

علوم پایه

دانشمندان از قطره چکان های دارویی در آزمایشگاه برای انتقال مایعات از یک مکان به مکان دیگر و همچنین ریختن مایعات در محلول ها یا بر روی سطوح استفاده می کنند. همانند پزشکی، استفاده از قطره چکان به دانشمند کمک می کند مقادیر دقیق را اندازه گیری کند تا اینکه از هر ظرفی که مایع در آن ریخته باشد، اندازه گیری دقیقی داشته باشد، بنابراین آزمایش های دقیق و نتایج مثبت را فراهم می کند.

قطره چکان دارویی

حیوانات خانگی

حیوانات خانگی غالباً به دارو مانند داروهایی مانند کرم یا قطره چشم نیاز دارند. قطره چکان دارویی می تواند ابزاری مفید برای تجویز این دارو در اندازه گیری دقیق برای اطمینان از سلامتی و ایمنی حیوان خانگی شما باشد.

تمیز کردن

در صورت ریختن مقدار کمی مایعات مضر، قطره چکان های دارویی می توانند مفید باشند. می توان از قطره چکان دارویی برای کمک به تمیز کردن دماسنج افتاده ای که جیوه آزاد کرده است، استفاده کرد که در صورت استفاده از آن مضر است.

استفاده از قطره چکان در هنر و صنایع دستی

قطره چکان مخصوصی وجود دارد که از پلاستیک نرم ساخته شده و برای مصارف صنایع دستی طراحی شده است، اما اگر اهل هنر باشید می توانید از هر قطره چکان معمولی استفاده کنید. استفاده از قطره چکان راهی برای مخلوط کردن و استفاده از مقدار دقیق رنگ، جوهر یا رنگ است. اگرچه قطره چکان در هنر بیشتر متداول است ، اما می توان از آن در صنایع دستی دیگر برای اندازه گیری مایعات نیز استفاده کرد.

همچنین در ساخت صنایع دستی ظریف و برای پروژه هایی که نیاز به قرار دادن دقیق قطرات کوچک رنگ دارند، می توان از قطره چکان دارویی استفاده کرد تا رنگ را به مقدار کم استفاده کند. با این حال، کاربر باید قطره چکان دارویی را بلافاصله با آب داغ شستشو دهد تا رنگ آن قبل از خشک شدن پاک شود زیرا می تواند شیشه یا لوله های پلاستیکی را مسدود کند و آن را غیر قابل استفاده کند.

اکسیرهای گیاهی

هنگام تهیه اکسیر گیاهی یا محصول دیگری که به گیاهان احتیاج دارد، اعم از زنجبیل، سیر، گیلاس یا چیز دیگری  می توانید از قطره چکان برای انتقال و اندازه گیری مقدار مناسب استفاده کنید. از آنجا که این محصولات گیاهی معمولاً قوی هستند، دوزهای آن بسیار اندک است بنابراین قطره چکان ممکن است بسیار مفید باشد.

قطره چکان دارویی

استفاده از قطره چکان در آشپزی

دستورالعمل های متعدد مقدار بسیار کمی از یک ماده مایع خاص مانند روغن یا نوعی ادویه را درخواست می کنند. در این صورت  یک راه حل غالباً برای یک آشپز قطره چکان چشم است که قادر به اندازه گیری مناسب است. با توجه به اینکه قطره چکان می تواند دوزهای بسیار کمی را اندازه گیری کند اغلب از آنها به عنوان ابزار اندازه گیری پخت و پز استفاده می شود.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید