قیمت ظروف پت

قیمت ظروف پت

قیمت ظروف پت

فاکتورهای زیادی در قیمت ظروف پت که یک شرکت به آن ها می دهد تأثیر می گذارد، که می توان بین عوامل داخلی و عوامل خارجی تفاوت قائل شد. در اینجا به طور اختصاصی درباره این عوامل صحبت می کنیم.

عوامل داخلی موثر بر قیمت ظروف پت

عوامل داخلی موثر بر قیمت ظروف پت عبارتند از:

  • اهداف

 قیمت ظروف پت اساساً به استراتژی موقعیت بستگی دارد. به عنوان مثال اگر یک شرکت بخواهد در بخش ظروف لوکس ظاهر شود، قیمت بالایی برای آن مناسب است. اما اگر قرار است بازار عرضه های زیادی را ارائه دهد ، قیمت محصول ارزان می شود. سایر اهداف بازاریابی نیز در اینجا نقش دارند. اگر شرکت می خواهد بالاترین سهم ممکن از بازار را بدست آورد، قیمت باید تا حد ممکن پایین باشد. از طرف دیگر، اگر هدف دستیابی به حداکثر کیفیت محصول باشد ، دستیابی به قیمت پایین احتمالاً دشوار خواهد بود.

  • بازار

 قیمت ظروف پت باید با سایر ابزارهای بازار نیز هماهنگ شود. اگر قرار باشد محصولی از نظر فنی پیچیده تولید شود ، قیمت آن بالاتر خواهد بود. ساختن ظروف پت یک برند قدرتمند نیز خسته کننده و گران است. همه این عوامل البته باید هنگام تعیین قیمت در نظر گرفته شوند.

  • هزینه ها

 با افزایش حجم تولید، هزینه های واحد کاهش می یابد، زیرا هزینه های ثابت در چندین واحد توزیع می شود. بنابراین، شرکتی که حجم فروش بالایی دارد، اغلب می تواند قیمت را کاهش دهد. و در بلند مدت، قیمت از هزینه واحد پایین تر نمی آید. مقررات جلوگیری از دامپینگ قیمت (فروش خیلی ارزان، به عنوان مثال زیر قیمت بازار ) نیز باید در اینجا رعایت شود.

عوامل خارجی موثر بر قیمت ظروف پت

نه تنها عوامل داخلی شرکت بر قیمت ظروف پت تأثیر می گذارند، بلکه عواملی نیز وجود دارد که شرکت تولید کننده ظروف پت بر آن ها تأثیر مستقیمی ندارد.

  • بازار و تقاضا

 انواع مختلف بازار به استراتژی قیمت گذاری متفاوتی نیاز دارند.

  • رقابت

شرکت تولید کننده ظروف پت باید هنگام تصمیم گیری در مورد قیمت، رقابت را در نظر بگیرد. دادن قیمت مناسب به ظروف مشابه یا نسبتا مشابه با تولید کنندگان دیگر، که کار دشواری است. (این یکی از مزیت های اصلی مارک های قدرتمندی است که قیمت بالاتر را توجیه می کند). از قیمت می توان به عنوان وسیله ای برای تمایز استفاده کرد.

  • عوامل دیگر

عوامل دیگر ، به عنوان مثال ، کشور است که می تواند حداقل یا حداکثر قیمت ظروف پت را تعیین کند ، اقتصاد شامل قدرت خرید ، توزیع درآمد و غیره می شود. زنجیره های خرده فروشی قوی در ایران می توانند تأثیر عمده ای در قیمت ظروف پت داشته باشند. اگر کالایی در محدوده یک غول خرده فروشی قرار نگیرد ، این می تواند در فروش و اعتبار برای تولید کننده ضرر زیادی داشته باشد. بنابراین شرکت ها باید خرده فروشان را در ملاحظات قیمت و حاشیه خود لحاظ کنند.

حالا که با عوامل موثر بر قیمت ظروف پت آشنا شده اید، نیاز است که به معرفی ظروف پت، ویژگی های آن  بپردازیم.

قیمت ظروف پت

معرفی و قیمت ظروف پت

ظروف انواع متنوعی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم اما ابتدا به تعریف مختصری از ظروف پت می پردازیم. ظروف های پلاستیکی ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات (PET) طی دهه گذشته سهم بسیار بالایی از بازار را به دست آورده اند. آن ها به طور فزاینده ای در حال جایگزینی ظروف پلاستیکی و بطری های شیشه ای، قوطی ها و همچنین کارتن های نوشیدنی هستند.

بطری و ظروف پت عمدتا به عنوان ظروف های یک طرفه استفاده می شوند. با این حال، در ایران، سهم قابل استفاده مجدد در حدود 10٪ از مقدار کل ظروف پت تثبیت شده است.

تاریخچه ظروف پت و اولین قیمت ظروف پت

اولین پلی استرها در دهه 1930 ساخته شدند. در آن زمان از پلی استر عمدتا برای الیاف مصنوعی استفاده می شد که به با نام های تجاری متنوعی به بازار عرضه شدند. حتی امروزه، بخش بزرگی از مواد پت تولید شده در سراسر جهان برای الیاف استفاده می شود. به عنوان مثال، ژاکت های پشمی از پت ساخته می شوند. کمی بعد ساخت فیلم های بسته بندی از پت ها نیز امکان پذیر بود. از فویل های پت به عنوان حامل رول فیلم یا نوارهای مغناطیسی نیز استفاده می شد.

در دهه1970سرانجام امکان تولید ظروف از پت وجود داشت. در اواخر دهه 1980، اولین بطری های و ظرف پت در آلمان وارد بازار شد. در ابتدا، بطری های پت فقط برای نوشیدنی های شیرین استفاده می شد، بتدریج بطری های پت نیز به عنوان ظروف آب معدنی تاسیس شدند. اولین قیمت ظروف پت برای فروش جالب است بدانید که فروش این ظروف برای اولین بار مجانی بوده است.

قیمت ظروف پت به عنوان یک ماده بسته بندی

پت یک پلیمر شفاف و بی رنگ است که تقریباً نشکن و بازیافت آن آسان است. این خواص خوب منجر به استفاده گسترده از پت ها به عنوان ماده بسته بندی نوشیدنی ها شده است. بر خلاف قوطی نوشیدنی یا کارتن نوشیدنی، شفافیت امکان مشاهده نوشیدنی را فراهم می کند. نشکن بودن آن ها یک مزیت نسبت به بطری شیشه ای است. علاوه بر این، در مقایسه با شیشه ، پت به طور قابل توجهی سبک تر است.

امروزه ظروف پت غیر قابل بازیافت فقط حدود 20 تا 30 گرم وزن دارند. وزن یک بطری شیشه ای با محتوای قابل مقایسه 25 برابر بیشتر است. بطری های قابل بازیافت پت به دلیل دیواره بطری کمی ضخیم تر و پایین بودن محکم تر، کمی سنگین ترند. وزن کم آن ها تأثیر مطلوبی در هزینه های حمل و نقل دارد. علاوه بر این، ظروف پت غیر قابل بازیافت به اصطلاح پریفرم ها به گیاهان بطری منتقل می شوند. این امر امکان استفاده به مراتب بالاتر از وسایل حمل و نقل را فراهم می کند.

در بخش بسته بندی، پت برای ورق، سینی و بطری استفاده می شود. بطری های نوشیدنی در بخش بسته بندی غالب هستند: حدود 80٪ از مواد برای نوشیدنی ها در سال 2014 استفاده شده است، تقریبا 70٪ از آن برای آب معدنی و نوشیدنی های شیرین استفاده شده است.

مراحل تولید ظروف پت تاثیرگذار بر قیمت ظروف پت

پت از اسید ترفتالیک (یک اسید دیکاربوکسیلیک) و اتیلن گلیکول (یک الکل) ساخته می شود. هر دو ماده با هم ترکیب می شوند و زنجیره های پلیمری طولانی ایجاد می کنند که محصول واکنش آب است. واکنش پلیمریزاسیون در چندین مرحله انجام می شود. ابتدا یک ماده به اصطلاح پیش پلیمر تولید می شود که سپس بیشتر در مذاب پلیمری شده و زنجیرهای طولانی تری ایجاد می شود. مانند اکثر واکنش های پلیمریزاسیون، واکنش به کاتالیزور نیاز دارد.

سرانجام در مرحله بعدی تولید، پلیمر به صورت گرانول گرم می شود. این منجر به تولید یک پلیمر پلی استر می شود که از ویژگی های مناسبی برای تولید ظروف پت برخوردار است.

قیمت ظروف پت

قیمت ظروف پت و تولید آن

ظروف پت در یک فرآیند دو مرحله ای تولید می شوند. گرانول پت در حدود 280 درجه سانتی گراد ذوب شده و به صورت پیش فرم پردازش می شود. این پیش فرم قابل تبدیل به بطری و ظروف است اما کوچک است و همانطور که قبلاً ذکر شد، به راحتی قابل حمل است. اندکی قبل از فرآیند غالب زدن ، پیش فرم دوباره در دمای 120 درجه سانتیگراد گرم شده و به شکل نهایی ظروف خود دمیده می شود. در مورد ظروف پت غیر قابل بازیافت، این مرحله مستقیماً در ظروف انجام می شود.

ظروف پت قابل بازیافت به عنوان ظروف تمام شده به غالب زن تحویل داده می شوند. مواد پت به اصطلاح فرآیند قالب گیری کشش ضربه تا حدی متبلور می شود. یک فرآیند تولید با مناطق تا حدودی بلورین و تا حدودی شفافیت را کاهش می دهد، اما این فرایند قالب گیری ثبات بطری های پت و سد اکسیژن و اسید کربنیک را بهبود می بخشد.

پت کاملاً بلوری مات است و برای مثال در ظروف مایکروویو استفاده می شود. قیمت ظروف پت به دلیل قابلیت خوبی که دارند و می توان در گرما هم مورد استفاده قرار گیرند، از ظروف پلاستیکی و ظروف نگهدارنده محصولات غذایی کمی بالاتر است.

چه ویژگی هایی قیمت ظروف پت را متمایز کرده است؟

ظروف پت مزایای بسیاری دارد که باعث تمایز قیمت ظروف پت از بقیه ظروف پلاستیکی شده است. در ادامه به چند نوع از این ویژگی ها اشاره شده است.

  • قابل بازیافت بودن
  • شکننده نبودن
  • داشتن شفافیت
  • واکنش ندادن با محصولات غذایی
این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید